01 von 01
|
Vorherige Abschlussarbeit nicht möglich (Anfang erreicht)
|
Nächste Abschlussarbeit nicht möglich (Ende erreicht)
Institut für Konservierung-Restaurierung
Konservierung und Restaurierung
Betreuung: Baatz, Wolfgang
Zur Problematik übermalungsbedingter Vergrauungen | Untersuchung der barocken Deckenmalereien des Carlo Innocenzo Carlone in der Pfarrkirche Groß Siegharts, NÖ, Konzepterstellung und Konservierung-Restaurierung einer Pilotfläche,
2015
Abschlussjahr: 2015
Die barocken Deckenmalereien in Kalkfreskotechnik von Carlo Innocenzo Carlone in der Pfarrkirche Groß Siegharts in Niederösterreich entstanden 1727. Dargestellt sind eine Maria Himmelfahrt, Szenen aus dem Leben Johannes des Täufers und die Apostel. Im 19. Jahrhundert wurden die Malereien großflächig übermalt. Aufgrund der dabei verwendeten Materialien, trocknende Öle und Bleiweiß, kam es zu Verschwärzungen an den Malereien. Die verschwärzten Übermalungen wurden bei der Restaurierung in den 1950er Jahren behandelt, konnten jedoch nicht vollständig entfernt werden. 2014 präsentieren sich die Deckenmalereien bereits wieder in einem vergrauten Zustand.
Der Fokus der vorliegenden Arbeit liegt auf der Untersuchung der verwendeten Materialien, der Analyse der beteiligten Faktoren an dem Mechanismus der Verschwärzung und den Möglichkeiten der Entfernung der Vergrauungen und Übermalungsreste. Einleitend wurde die Entstehungs- und Restauriergeschichte aufgearbeitet und die vorhandenen Materialien analysiert. Aufgrund der Testreihen zur Abnahme der vergrauten ölhaltigen Schicht und der Literaturrecherche fiel die Wahl auf eine EDTA Mischung. Die Entfernung der ölhaltigen Übermalungsreste konnte mit Ammoniumbicarbonatkompressen zufriedenstellend durchgeführt werden.
The baroque ceiling paintings in the parish church in Groß Siegharts in Lower Austria are painted by Carlo Innocenzo Carlone in 1727 using a lime fresco technique. The frescoes depict the ascension of Virgin Mary, as well as scenes from the life of John the Baptizer and the apostles. In the 19th century these fresco paintings were overpainted using drying oils and lead white. Over time this choice of materials led to significant darkenings of the overpaints. Later in the 1950s conservation work was undertaken to remove the darkened overpaint from the historic surface. While the overall appearance and readability of the fresco paintings could be improved, the overpaints could not be removed completely. By 2014 the ceiling paintings present themselves again in a darkened state.
The presented thesis therefore focuses on factors involved in the mechanism causing the blackening of the paints with the goal to find appropriate methods and materials to remove the darkened overpaint. Preliminary the history of origins of the fresco as well as the conservation history was studied and samples of the materials were taken and analysed. Test results in combination with an extensive literature research, dealing with similar problems, lead to the selection of different mixtures to undertake a series of experiments. Best results removing the altered and grey layer of the overpaint could be achieved using an EDTA mixture. At last the removal of the oily overpaint was accomplished using ammonium bicarbonate applied as poultices.
Der Fokus der vorliegenden Arbeit liegt auf der Untersuchung der verwendeten Materialien, der Analyse der beteiligten Faktoren an dem Mechanismus der Verschwärzung und den Möglichkeiten der Entfernung der Vergrauungen und Übermalungsreste. Einleitend wurde die Entstehungs- und Restauriergeschichte aufgearbeitet und die vorhandenen Materialien analysiert. Aufgrund der Testreihen zur Abnahme der vergrauten ölhaltigen Schicht und der Literaturrecherche fiel die Wahl auf eine EDTA Mischung. Die Entfernung der ölhaltigen Übermalungsreste konnte mit Ammoniumbicarbonatkompressen zufriedenstellend durchgeführt werden.
The baroque ceiling paintings in the parish church in Groß Siegharts in Lower Austria are painted by Carlo Innocenzo Carlone in 1727 using a lime fresco technique. The frescoes depict the ascension of Virgin Mary, as well as scenes from the life of John the Baptizer and the apostles. In the 19th century these fresco paintings were overpainted using drying oils and lead white. Over time this choice of materials led to significant darkenings of the overpaints. Later in the 1950s conservation work was undertaken to remove the darkened overpaint from the historic surface. While the overall appearance and readability of the fresco paintings could be improved, the overpaints could not be removed completely. By 2014 the ceiling paintings present themselves again in a darkened state.
The presented thesis therefore focuses on factors involved in the mechanism causing the blackening of the paints with the goal to find appropriate methods and materials to remove the darkened overpaint. Preliminary the history of origins of the fresco as well as the conservation history was studied and samples of the materials were taken and analysed. Test results in combination with an extensive literature research, dealing with similar problems, lead to the selection of different mixtures to undertake a series of experiments. Best results removing the altered and grey layer of the overpaint could be achieved using an EDTA mixture. At last the removal of the oily overpaint was accomplished using ammonium bicarbonate applied as poultices.