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Institut für Konservierung-Restaurierung
Konservierung und Restaurierung
Betreuung: Kaltenbruner, Gerda
Stahlweg I-XII (2007) – von der Requisite zum Kunstwerk? | Strategien der Erhaltung eines installativen Kunstwerks von Christoph Schlingensief s von Christoph Schlingensief,
2016
Abschlussjahr: 2016
Stahlspinde, A/V-Wiedergabegeräte, Videos
Gegenstand der Diplomarbeit war die Installation "Stahlweg I-XII" aus dem Jahr 2007 des Künstlers Christoph Schlingensief. Im Zuge der Aktion "Area 7" (2006) im Burgtheater waren die Oberflächen der 16 Stahlspinde künstlerisch gestaltet worden. Durch Gucklöcher können im Inneren der Spinde gezeigte Videos vorangegangener animatographischer Projekte mitverfolgt werden. Basierend auf ausgedehnten Quellenrecherchen konnten im Rahmen der Diplomarbeit wertvolle Informationen zur Entstehung und zur Werkbiographie des Kunstwerks gewonnen werden. Der Zustand aller 16 Stahlspinde wurde erfasst und exemplarisch an drei Spinden eine umfassende Untersuchung hinsichtlich der Korrosionsproblematik durchgeführt, die insbesondere unterhalb der blauen und gelben Farbschichten vorliegt. Mittels FTIR-ATR Spektroskopie und REM-EDX konnten die für die Gestaltung der Stahlspinde verwendeten Materialien weitgehend identifiziert und die auslösenden Faktoren für die Korrosion eingegrenzt werden. Auf DVD und MiniDV-Kassetten vorliegende Videodaten wurden gesichert und mit QCTools analysiert. Eine Strategie zur Erhaltung des Kunstwerks, zu Maßnahmen der Konservierung-Restaurierung und Empfehlungen zur präventiven Konservierung wurden erarbeitet.
Subject of this diploma thesis is the multimedia installation "Stahlweg I-XII" (2007). During the performance "Area 7" (2006) at the Burgtheater, Vienna, the surfaces of all 16 steel lockers had been reworked and given an artistic form by the artist and his coworkers. Recipients were able to watch videos of the artist’s former projects through peepholes in the locker doors. Extensive research in the framework of the diploma thesis provided valuable insights on the artistic working process and the biography of the artwork. The overall condition of all 16 steel lockers was recorded. The predominant conservation task was posed by serious iron corrosion occurring in areas of blue and yellow paint layers, leading to extensive losses. To clarify causes of this damage phenomenon and develop a conservation concept, three lockers were chosen for exemplary analysis, investigation and testing. Paint materials were analyzed using FTIR-ATR spectroscopy and SEM-EDX. Investigations finally led to the assumption that the lean and porous impasto paint layers and drippings are prone to water uptake, further activating the corrosive process. The video content from DVDs and miniDV cassettes had been transferred to an external hard drive and analyzed with QCTools. Preservation strategies, conservation methods and recommendations for preventive conservation were outlined.
Subject of this diploma thesis is the multimedia installation "Stahlweg I-XII" (2007). During the performance "Area 7" (2006) at the Burgtheater, Vienna, the surfaces of all 16 steel lockers had been reworked and given an artistic form by the artist and his coworkers. Recipients were able to watch videos of the artist’s former projects through peepholes in the locker doors. Extensive research in the framework of the diploma thesis provided valuable insights on the artistic working process and the biography of the artwork. The overall condition of all 16 steel lockers was recorded. The predominant conservation task was posed by serious iron corrosion occurring in areas of blue and yellow paint layers, leading to extensive losses. To clarify causes of this damage phenomenon and develop a conservation concept, three lockers were chosen for exemplary analysis, investigation and testing. Paint materials were analyzed using FTIR-ATR spectroscopy and SEM-EDX. Investigations finally led to the assumption that the lean and porous impasto paint layers and drippings are prone to water uptake, further activating the corrosive process. The video content from DVDs and miniDV cassettes had been transferred to an external hard drive and analyzed with QCTools. Preservation strategies, conservation methods and recommendations for preventive conservation were outlined.
Dank ergeht an Univ.-Prof.in Mag.a Gerda Kaltenbruner, Dipl.-Rest.in Martina Pfenninger, Mag. Wolfgang Schwarzkogler, Mag.phil/art Christoph Freidhöfer, Dr.in nat.techn Kyujin Ahn BSc. MSc. (alle IKR) und
Dipl.-Rest.in Agathe Jarczyk (Institut für Konservierung und Restaurierung, Hochschule der Künste Bern), Mag.a Andrea Hofinger (Thyssen Bornemisza Art Contemporary Wien).
Dipl.-Rest.in Agathe Jarczyk (Institut für Konservierung und Restaurierung, Hochschule der Künste Bern), Mag.a Andrea Hofinger (Thyssen Bornemisza Art Contemporary Wien).